Dla Państwa bezpieczeństwa:
WARUNKI UCZESTNICTWA W IMPREZACH TURYSTYCZNYCH
ORGANIZOWANYCH PRZEZ BIURO PODRÓŻY
(stosowanych od dnia 01.02.2006 r.)



I. POSTANOWIENIA WSTĘPNE. ZAWARCIE UMOWY.

1. Przez użyte w Warunkach Uczestnictwa określenia należy rozumieć:
a) warunki uczestnictwa - warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych organizowanych przez Biuro Podróży
b) impreza - impreza turystyczna organizowana przez Biuro Podróży
c) organizator - Biuro Podróży będące organizatorem turystyki w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach turystycznych (tekst jednolity - Dz.U. z 2004 r., nr 223, poz. 2268 z późn. zm.) i posiadająca zaświadczenie o wpisie do rejestru organizatorów i
pośredników turystycznych nr 565, wydane przez Wojewodę Śląskiego, numer w Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników Turystycznych - 04967; posiadająca nr NIP: 638-16-38-397 i REGON 072905854,
d) agent - agent turystyczny działający w imieniu organizatora, współpracę agenta z organizatorem reguluje odrębna umowa,
e) Klient - osoba, która zamierza zawrzeć lub zawarła umowę o imprezę turystyczną na swoją rzecz lub na rzecz innej osoby, a zawarcie takiej umowy nie stanowi przedmiotu jej działalności gospodarczej, jak i osoba, na rzecz której umowa została zawarta, a także osoba, której przekazano prawo do korzystania z usług turystycznych objętych uprzednio zawartą umową,
f) umowa-zgłoszenie - formularz przygotowany przez organizatora, na podstawie którego Klient składa organizatorowi ofertę zawarcia umowy o imprezę.
2. Katalogi i inne informacje pisemne organizatora stanowią jedynie zaproszenie do zawarcia umowy. Do zawarcia umowy dochodzi w
drodze złożenia oferty przez Klienta na formularzu umowy-zgłoszenie i jej przyjęcia przez organizatora. Organizator potwierdza
przyjęcie oferty do realizacji niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu trzech dni roboczych od otrzymania umowy-zgłoszenie.
3. Stronami umowy są z zastrzeżeniem punktu IV.2. niniejszych Warunków Uczestnictwa: organizator oraz Klient.
4.W przypadku zawarcia umowy na rzecz osoby (osób) trzeciej (trzecich), osoba zawierająca umowę wskazuje tę osobę/osoby w
momencie składania oferty zawarcia umowy. Jeżeli uczestnik nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych, działa za niego
przedstawiciel ustawowy.
5. Szczegółowe warunki realizacji imprez organizowanych przez organizatora określane są w aktualnym katalogu organizatora, aneksie
do niego oraz innych ofertach lub dokumentach wymienionych w zgłoszeniu-umowie.
6. Organizator oświadcza, że posiada stosowne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w Signal Iduna Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą w Warszawie, wymagane przez ustawę o usługach turystycznych na pokrycie kosztów powrotu Klienta do
kraju, w wypadku gdy organizator wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także na pokrycie zwrotu wniesionych wpłat
przez Klienta w razie niewykonania zobowiązań umownych. W przypadku konieczności skorzystania przez Klienta z wyżej wymienionego ubezpieczenia szczegółowych informacji udziela Urząd Marszałkowski, ul. Ligonia 46, Katowice lub najbliższa placówka
konsularna Rzeczypospolitej Polskiej.
7. Składając ofertę zawarcia umowy, Klient wyraża zgodę, w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 5 ustawy o ochronie
danych osobowych z dnia 29 sierpnia, 1997r. (tekst. jednolity Dz. U. z 2002 Nr 101 poz. 926 z późn. zm.) na przetwarzanie, uaktualnianie
i udostępnianie swoich danych osobowych, niezbędnych dla realizacji umowy.
8. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o usługach turystycznych kategoria obiektu zakwaterowania podana jest według przepisów kraju
pobytu.
9. Organizator zastrzega sobie prawo zastosowania w katalogu własnej standaryzacji obiektów, która nie musi odpowiadać standardowi
przyznanemu przez lokalne organizacje turystyczne. Podstawą takiej standaryzacji są następujące kryteria: standard obiektu w
porównaniu do średniej w danym kraju, atrakcyjność miejsca, otoczenia oraz poziom usług.

II. CENA. WARUNKI PŁATNOŚCI. SPOSÓB ZAPŁATY.

1. Przy zawarciu umowy Klient zobowiązany jest wpłacić co najmniej 40% ceny imprezy, a w przypadku zawierania umowy w terminie
krótszym niż 30 dni przed rozpoczęciem imprezy całość ustalonej ceny, chyba, że umowa stanowi inaczej.
2.W przypadku płatności w dwóch ratach, druga rata powinna być wniesiona nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia imprezy
wskazanym w umowie, chyba że umowa stanowi inaczej.
3. Brak zapłaty w terminie określonym w punkcie II.2. oznacza odstąpienie od umowy przez Klienta i rodzi skutki zgodnie z punktem
V.5. i V.6. niniejszych warunków uczestnictwa.
4.Cena imprezy podana jest w PLN (złotych polskich). Cena może być podana również częściowo w EUR. Kwoty w EUR płatne są po
przyjeździe na miejsce imprezy.
5. Organizator może podwyższyć cenę imprezy jedynie w przypadku udokumentowania wpływu na podwyższenie ceny jednej z następujących
okoliczności:
a) wzrostu kosztów transportu,
b) wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w
portach morskich i lotniczych,
c) wzrostu kursów walut.
6. Podwyższenie ceny, o którym mowa w punkcie II.5. może nastąpić w terminie nie krótszym niż 21 dni przed rozpoczęciem imprezy.
7. Klient może zapłacić cenę za imprezę turystyczną na trzy sposoby:
a) gotówką organizatorowi,
b) gotówką agentowi,
c) przelewem na konto organizatora.
8.W przypadku płatności w sposób określony w punkcie II.7.c, za termin zapłaty uważa się datę wykonania operacji przez bank Klienta,
a koszty operacji bankowych ponosi Klient.

III. PRAWA l OBOWIĄZKI KLIENTA.

1. Klient ma prawo do wszystkich świadczeń określonych w umowie o świadczenie usług turystycznych.
2. Jeżeli z przyczyn niezależnych od Klienta, w trakcie trwania danej imprezy, organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie
usług, stanowiących istotną część programu tej imprezy, wówczas organizator wykona w ramach tej imprezy, bez obciążania Klienta
dodatkowymi kosztami, odpowiednie świadczenie zastępcze.
3. Jeżeli jakość świadczenia zastępczego, o którym mowa w punkcie III.2 jest niższa od jakości usługi określonej w programie imprezy,
Klient może zażądać odpowiedniego obniżenia ustalonej ceny imprezy.
4.W czasie trwania imprezy, Klient może zgodnie z treścią umowy korzystać z pomocy i opieki pilota, rezydenta lub pracownika lokalnego przedstawiciela organizatora, którym może zgłaszać wszelkie uwagi i sugestie dotyczące realizacji programu imprezy.
5.W przypadku imprez z wykorzystaniem transportu lotniczego Klient może wziąć ze sobą 2 sztuki bagażu o łącznej wadze nie przekraczającej 20 kg oraz bagaż podręczny do 5 kg.
6.W przypadku imprez z wykorzystaniem transportu autokarowego, Klient może bezpłatnie przewieźć następującą ilości bagażu:
a) podręcznego - jedna sztuka do 3 kg/os. dla wyjazdów narciarskich lub 5 kg/osobę dla pozostałych wyjazdów,
b) zasadniczego - jedna sztuka do 15 kg/osobę dla wyjazdów narciarskich lub 20 kg/osobę dla pozostałych wyjazdów, o wymiarach
nie przekraczających zwyczajowych norm,
c) narty lub deska snowboardowa i buty narciarskie, odpowiednio zabezpieczone do przewozu w ilości 1 para na osobę (tylko w
przypadku wyjazdów narciarskich).
7. Dzieci do lat 2 podróżujące samolotem nie mają uprawnienia do bezpłatnego przewozu bagażu ani do zajmowania oddzielnego
miejsca w środku transportu. Każdemu dziecku do lat 2 musi towarzyszyć co najmniej jedna osoba dorosła.
8. Klient może przenieść na osobę spełniającą warunki udziału w imprezie wszystkie przysługujące mu z tytułu umowy uprawnienia,
zawiadamiając o tym organizatora, w terminie nie późniejszym niż 14 dni od rozpoczęcia imprezy. Za nieuregulowaną część ceny
imprezy oraz opłatę manipulacyjną w wysokości 80 zł/os, naliczone przez organizatora turystyki w wyniku zmiany uczestnika, klient i
osoba przejmujące jego uprawnienia odpowiadają solidarnie.
9. Klientowi nie przysługuje zwrot wartości świadczeń, których nie wykorzystał z przyczyn nie leżących po stronie organizatora lub z
powodu przerwania jego udziału w imprezie przez służby graniczne lub policję.
10. Klient potwierdza otrzymanie aktualnych informacji o przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach
zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie. Jeżeli Klient podczas podróży nie będzie legitymował się polskim dokumentem
tożsamości, ma obowiązek poinformować o tym fakcie organizatora, który udzieli mu dodatkowych informacji na temat właściwych
przepisów, które obowiązują Klienta.
11. Klient zobowiązany jest przestrzegać przepisów celnych, dewizowych i porządkowych obowiązujących w Polsce, w krajach tranzytowych i w kraju docelowym, jak również posiadać ważne dokumenty uprawniające do przekroczenia granicy.
12. Klient zobowiązany jest stawić się na miejsce zbiórki lub miejsce rozpoczęcia podróży określone w umowie. Zmiana miejsca rozpoczęcia podróży na inne niż określone w zgłoszeniu-umowie, nawet jeśli znajduje się na trasie przejazdu/przelotu - wymaga zgody organizatora.
13. Klient zobowiązany jest do pokrycia wyrządzonych przez siebie, lub osoby współtowarzyszące szkód w trakcie trwania imprezy w
miejscu ich powstania (hotel, autokar, prom itp.).
14.W trakcie trwania imprezy Klient zobowiązany jest do stosowania się do wskazówek pilota, rezydenta lub pracownika lokalnego
przedstawiciela organizatora dotyczących realizacji programu, w szczególności przestrzegać godzin zbiórki uczestników.

IV. UBEZPIECZENIE KLIENTA.

1. Organizator zawiera umowę ubezpieczenia kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków na rzecz każdego z
uczestników imprezy. Górna granica odpowiedzialności ubezpieczyciela jest podana każdorazowo w umowie ubezpieczenia.
Standardowo wynosi ona: KL 10000 eur, NNW 7000 pln BAG 800 pln.
2.O ile umowa nie stanowi inaczej - stronami umowy ubezpieczenia są: Signal Iduna Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. w Katowicach oraz Klient. Siedziba Centrali ubezpieczyciela mieści się przy ul. Jasna 14/16a, 00-041 Warszawa, tel.: (22) 50-56-100, fax.: (22) 50-56-101.
3. Klient może ubezpieczyć się od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie lub jej przerwania z przyczyn losowych na warunkach Signal
Iduna Polska. Składka w wysokości 4% wartości imprezy powinna być opłacona w dniu zawarcia umowy-zgłoszenie.
4. Ogólne warunki ubezpieczeń Signal Iduna Polska, zawierające m.in. zakres ubezpieczeń oraz sposób likwidacji szkód są dostępne
w biurze organizatora.
5. Uczestnik deklaruje, iż stan jego zdrowia umożliwia udział w imprezie, a w przypadku zachorowania w trakcie imprezy zwalnia
leczących go lekarzy w kraju i za granicą z obowiązku zachowania tajemnicy lekarskiej względem Ubezpieczyciela oraz wyraża
zgodę na udostępnienie mu dokumentacji leczenia.
6. Ubezpieczenie nie obejmuje kosztów leczenia dotyczących chorób przewlekłych, wad wrodzonych oraz gdy istniały wyraźne przeciwwskazania
lekarskie co do wyjazdu.
7. Ochroną ubezpieczeniową nie są objęte zdarzenia wywołane na skutek zażywania alkoholu, narkotyków bądź innych środków o
zbliżonym działaniu.
8. Organizator nie uczestniczy w procesie likwidacji szkód. Oryginały rachunków za pomoc lekarską i leki wraz z wypełnionym formularzem
szkody należy wysłać do: Signal Iduna Polska, Dział Likwidacji Szkód, ul. Jasna 14/16a, 00-041 Warszawa.

V. ODSTĄPIENIE OD UMOWY.

1. Organizator zastrzega sobie prawo odwołania imprezy, w każdej chwili z przyczyn od siebie niezależnych.
2.Odwołanie imprezy z powodu braku odpowiedniej liczby uczestników może nastąpić najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem imprezy.
3.W sytuacjach opisanych wyżej organizator przedstawi Klientowi ofertę zastępczą lub zwróci całość wpłaconej kwoty bez potrąceń.
Jeżeli Klient, któremu przedstawiono ofertę zastępczą nie zgłosi pisemnie rezygnacji z imprezy w ciągu dwóch dni roboczych
od jej otrzymania, uznaje się, że ją przyjął.
4. Minimalna liczba uczestników przy wyjazdach grupowych wynosi: 20 osób przy imprezach lotniczych, 30 osób przy imprezach autokarowych,
chyba że umowa stanowi inaczej.
5. Klient ma prawo odstąpić od umowy w każdym czasie. Odstąpienie od umowy wymaga dla swej ważności formy pisemnej.
Wówczas Klient ma obowiązek zwrotu wszystkich wydanych przez organizatora dokumentów podróży oraz przysługuje mu zwrot
wpłaconej kwoty po potrąceniu:
a) 80 zł/os. - w przypadku odstąpienia w terminie do 30 dni przed rozpoczęciem imprezy,
b) 40% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 29 a 15 dniem przed rozpoczęciem imprezy,
c) 60% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 14 a 8 dniem przed rozpoczęciem imprezy,
d) 80% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 7 a 1 dniem przed rozpoczęciem imprezy,
e) 90% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w dniu rozpoczęcia imprezy, nie rozpoczęcia imprezy lub odstąpienia po
rozpoczęciu imprezy.
6. Zwrotu odpowiednich kwot dokonuje organizator do 7 dni od daty odstąpienia Klienta od umowy, a od zwracanych kwot odsetki nie przysługują.
7. Za datę rezygnacji uznaje się datę jej wpływu do organizatora.

VI. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ORGANIZATORA.

1. Organizator odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych chyba, że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem Klienta, działaniem lub
zaniechaniem osób trzecich, nie uczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań
nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo siłą wyższą.
2. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w przewozach powstałe na skutek złych warunków atmosferycznych oraz
innych zakłóceń w pracy przewoźników. Nie zwalnia to jednak organizatora od obowiązku opieki nad turystami.
3. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za treść prospektów hotelowych i innych dokumentów przygotowanych przez osoby
trzecie, chyba że prospekt taki lub dokument został włączony do umowy.
4. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za odmowę udzielenia wizy przez placówki konsularne państw, do których nie obowiązuje
ruch bezwizowy oraz za odmowę zgody na wjazd przez służby graniczne państw, w których ostateczną decyzję o przekroczeniu
granicy podejmują miejscowe służby imigracyjne a także za opóźnienie w wydaniu przez placówkę dyplomatyczną wizy, o
której mowa wyżej chyba, że opóźnienie to można przypisać organizatorowi.
5. Organizator ogranicza odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług w czasie imprezy, z wyjątkiem szkód
na osobie, do dwukrotności ceny imprezy względem każdego Klienta.
6. Organizator ogranicza swoją odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną Klientowi wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania
umowy w przypadkach określonych w umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, w szczególności
w Konwencji z dnia 17 grudnia 1962 r. o odpowiedzialności osób utrzymujących hotele za rzeczy wniesione przez gości hotelowych
(Dz. U. z 1999 r. Nr 22, poz. 197), w Konwencji z dnia 12 października 1929 r. o ujednostajnieniu niektórych prawideł dotyczących
międzynarodowego przewozu lotniczego (Dz. U. z 1933 r. Nr 8, poz. 49), wraz z Konwencją z dnia 18 września 1961 r. uzupełniającą
konwencję warszawską, o ujednostajnieniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego
wykonywanego przez osobę inną niż przewoźnik umowny (Dz. U. z 1965 r. Nr 25, poz. 167), w Konwencji montrealskiej z dnia 28 maja
1999 roku, która została wdrożona we Wspólnocie Europejskiej Rozporządzeniem (WE) nr 2027/97 (zmienionym rozporządzeniem (WE)
nr 889/2002), w Konwencji ateńskiej z dnia 13 grudnia 1974 r. w sprawie przewozu morzem pasażerów i ich bagażu (Dz. U. z 1987 r.
Nr 18, poz. 108), w Konwencji z dnia 9 maja 1980 r. o międzynarodowym przewozie kolejowym (COTIF) wraz z załącznikiem A -
Przepisy ujednolicone o umowie międzynarodowej przewozu osób i bagażu kolejami (CIV) (Dz. U. z 1985 r. Nr 34, poz. 158), zmienioną
protokołem oraz poprawkami berneńskimi z dnia 20 grudnia 1990 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 37, poz. 225).
7.W przypadku imprez fakultatywnych zawieranych przez klientów na miejscu imprezy z lokalnymi przedsiębiorcami organizator nie
ponosi odpowiedzialności przewidzianej w ustawie o usługach turystycznych (działa tylko jako pośrednik).

VII. REKLAMACJE.

1. Jeżeli w trakcie imprezy Klient stwierdza wadliwe wykonywanie umowy powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę
usługi oraz organizatora, a także współdziałać w celu uniknięcia ewentualnych dalszych szkód.
2. Jeżeli usterka w realizacji umowy nie zostanie naprawiona, Klient powinien złożyć pisemną reklamację u pilota lub rezydenta (przy
imprezach, w których takowy uczestniczy) lub w terminie 14 dni od zakończenia imprezy w miejscu zawarcia umowy lub bezpośrednio
u organizatora. Do reklamacji zgłoszonej po zakończeniu imprezy Klient dołącza zgłoszenie wadliwego wykonywania umowy złożone
w miejscu jego powstania, którego przyjęcie pokwitował pilot lub rezydent organizatora, a w przypadku imprez indywidualnych,
oraz grupowych, w których nie uczestniczy pilot lub rezydent - lokalny przedstawiciel organizatora.
3. Nazwisko pilota, rezydenta lub nazwa lokalnego przedstawiciela organizatora, do których Klient może się zwracać w razie trudności,
podana jest do wiadomości Klienta w momencie rozpoczęcia imprezy grupowej lub w dokumentach wydawanych Klientowi przed
rozpoczęciem imprezy indywidualnej.
4. Pilot, rezydent i lokalny przedstawiciel organizatora nie są uprawnieni do uznawania roszczeń Klienta.
5. Reklamacje będą rozpatrywane niezwłocznie i nie później niż:
a) w przypadku zgłoszenia reklamacji u pilota w czasie trwania imprezy - w terminie 30 dni od jej zakończenia,
b) w przypadku zgłoszenia reklamacji po zakończeniu imprezy - w ciągu 30 dni od daty jej złożenia.
6. Roszczenia finansowe Klienta związane z jego wydatkami, które poniósł z winy organizatora winny być udokumentowane rachunkami,
które Klient ma obowiązek dołączyć do składanej reklamacji.
7.W wypadku odmowy uwzględnienia reklamacji organizator turystyki uzasadnia na piśmie przyczyny odmowy.

VIII. PODSTAWY PRAWNE UMOWY, KONSEKWENCJE PRAWNE WYNIKAJĄCE Z UMOWY, POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

1. Nieważność któregokolwiek z postanowień niniejszych Warunków Uczestnictwa nie narusza ważności pozostałych postanowień.
2.W razie sprzeczności treści umowy z warunkami uczestnictwa strony są związane umową.
3.W sprawach nie uregulowanych niniejszymi Warunkami Uczestnictwa zastosowanie mają:
a) przepisy ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997r. (tekst jednolity - Dz.U. z 2004r., nr 223, poz. 2268 z późn. zm.),
b) przepisy kodeksu cywilnego (Dz.U. z 1964, Nr 16, poz. 93),
c) inne przepisy dotyczące ochrony konsumenta.
4. Ewentualne spory powstałe w związku z wykonaniem niniejszej umowy, strony będą rozstrzygały polubownie a w przypadku nie
osiągnięcia porozumienia przez sąd właściwy dla miejsca zamieszkania pozwanego lub sąd miejsca wykonania umowy.